ChatGPT en Door Communicatie; een gouden combinatie?

ChatGPT en Door Communicatie; een gouden combinatie?

Ineens was het er: ChatGPT. Een tool die zo goed is in teksten schrijven dat alle menselijke tekstschrijvers binnenkort werkloos zijn. Tenminste, dat was de algemene hype. Maar is dat ook zo? Moeten we op zoek naar ander werk en worden we binnenkort vervangen door een typende robot? Ik ben eens gaan experimenteren met Chatty (zo heet ‘mijn ChatGPT’) om te kijken welke kansen het biedt, en of ik al moet gaan nadenken over een carrièreswitch.

Wat kan ChatGPT eigenlijk?

ChatGPT is een geavanceerde AI-tool die getraind is om natuurlijke taal te begrijpen en te genereren. De tool kan in realtime gesprekken voeren, vragen beantwoorden en tekst produceren op basis van context. Dit kán heel handig zijn voor communicatieprofessionals en tekstschrijvers. Je kunt ChatGPT bijvoorbeeld inzetten als een chatbot. Als je een webshop of fysieke winkel hebt, kun je via een chatbot de meeste vragen over je assortiment, prijzen en voorraad afvangen met een chatbot. Ideaal!

Chatty kan ook blogs schrijven, websiteteksten, persberichten, verkoopbrochures… noem het maar op. Als je het zo allemaal opsomt, lijkt dat een goudmijntje te zijn voor ons. We geven ChatGPT de opdracht om iets te schrijven, gaan zelf koffie drinken of een trui breien, et voila! Een supervette tekst in een fractie van de tijd die we normaal gesproken nodig hebben. Toch is het niet zo simpel als het lijkt.

De nadelen van Chatty

Klakkeloos een tekst vanuit ChatGPT doorsturen naar een klant, is niet handig. Ik zal je vertellen waarom:

  • Chatty kraamt onzin uit: ChatGPT begrijpt tekst op basis van patronen in gegevens, maar het heeft geen echt begrip van de inhoud. Het kan antwoorden genereren die op het eerste gezicht goed lijken, maar de inhoud klopt dan niet. Daarnaast gebruikt ChatGPT álle beschikbare informatie om te komen tot een antwoord. Dus ook sites als Wikipedia, waar je zelf pagina’s kunt aanpassen en dus kunt schrijven wat je maar wil. Niet heel erg betrouwbaar dus.
  • Niet up-to-date: de oorspronkelijke gratis versie van ChatGPT is gemaakt op basis van gegevens tot september 2021. Het is recentelijk bijgewerkt met gegevens tot januari 2022. De tool beschikt dus niet over alle informatie, en kan dus nooit volledig zijn in teksten over bepaalde onderwerpen. Zo weet Chatty bijvoorbeeld niets van de onderzeeër die naar het wrak van de Titanic ging, en ook niet dat acteur Matthew Perry is overleden.
  • Onnatuurlijk taalgebruik: de tool heeft de neiging om sommige zinnen vaak te herhalen of te veel uitdrukkingen te gebruiken. Dit leidt tot onnatuurlijke teksten.
  • Amerikaans taalgebruik: in de teksten van Chatty is alles ‘van groot belang’ en ‘van onschatbare waarde’. Alles is groots, geweldig en ‘kijk ons eens’. Laat ik dit eens toelichten met een voorbeeld:

Eind september gaf ik een workshop over ChatGPT aan mijn collega’s. Hier plaatsten we na afloop een bericht over op social media. Ik heb ook aan Chatty gevraagd om een bericht te schrijven. Dit is het bericht:

“Geweldige tijd gehad met het geven van een workshop over ChatGPT aan mijn geweldige collega’s!

Het was een boeiende sessie waar we dieper zijn ingegaan op de mogelijkheden van AI-aangedreven tekstgeneratie. We bespraken hoe ChatGPT ons kan helpen bij verschillende toepassingen, van contentcreatie tot klantenservice. Het was geweldig om te zien hoe iedereen zo enthousiast was om meer te leren over deze opwindende technologie!

Dank aan iedereen die aanwezig was en zich actief inzette. Laten we samen blijven verkennen en groeien in deze snel evoluerende digitale wereld.”

Snap je nu wat ik bedoel met ‘Amerikaans’? Doe even normaal, Chatty.

Weet je wat ik het grootste nadeel vind van ChatGPT? Het is geen mens. Het kan geen gevoelens overbrengen, de tool is niet creatief en om woordgrappen hoef je al helemaal niet te vragen! Zelf zegt Chatty er dit over: “Hoewel ChatGPT een krachtige tool is, is het belangrijk op te merken dat het geen menselijke schrijvers kan vervangen. Menselijke creativiteit, emotie en culturele inzichten zijn onvervangbaar.”

Heb je niks aan dus, dat hele ChatGPT?

Nou, dat is een beetje overdreven. Ik denk dat ChatGPT absoluut een aanvulling is op ons werk. Soms loop je wel eens vast op een bepaalde stijl of over een onderwerp waar je gewoon niet veel van af weet. Dan kan ChatGPT je helpen om een andere invalshoek te kiezen of om iets op verschillende manieren te verwoorden. Het eerste stuk tekst onder ‘Wat kan ChatGPT eigenlijk?’ heb ik bijvoorbeeld ook geschreven met hulp van Chatty. Maar zou ik het gebruiken om hele teksten voor me te schrijven? Nee, dat niet. Ik verwacht dan ook niet dat Chatty onze nieuwste doorpakker wordt bij Door Communicatie. Daarvoor is zelf schrijven veel te leuk, en ook veel waardevoller voor onze opdrachtgevers.

Door Wieke